2 3 Miss Joan´s køkken: Hjemmesyltet Rødbeder 4 12 15 16 17 18 19 20 23 24

25 26 Hjemmesyltet Rødbeder 27 28

29
Forleden dag var jeg så heldig at jeg hos den lokale grønthandler fik lov
at købe resten af hans rødbeder ca. 4 kg. for en flad 20ér 
Så her til aften fik jeg så mulighed for at lave mine første hjemmelavet rødbeder 

Opskriften til 4 kg. rødbeder

2 l. eddike
700 g. sukker
8-10 hele nelliker
lidt peberrod
lidt Atamon 
1 kæmpe stor gryde (2 mellem store gryder er også ok)

Kom rødbederne i gryden med skræl den holder på saft og kraft
fyld vand i gryden og en masse salt ;-)
når vandet koger skal det småkoge i ca. 30 -40 min.
hæld vandet fra og kom rødbederne i en balje, hæl kold vand over, lad dem stå lidt i det kolde vand, 
skrællen kan derefter gnides af med de bare fingere og skæres i skiver og ligges i glas som lige er blevet skoldet i kogende vand
Men rødbederne afkøles laves lagen.
Eddiken bringes i kog 
sukker og nelliker tilsættes.
tilsæt lidt atamon i eddiken lagen så kan de holde sig i en evighed 
Hæld den kogende lage over rødbederne og smid et lille stykke peberrod på toppen.
Lad dem stå og trækker en lille uges tid.





Etiketter:

30 31 32